Október 5-én „FIAT VOLUNTAS TUA – Boldog IV. Károly és családja Madeirán” címmel kiállítás nyílt a Győri Egyházmegye Szent László Látogatóközpontjához tartozó Triangulum Galériában. A Boldog IV. Károly portugáliai száműzetését és temetését 48 fotó által felelevenítő kiállításon Veres András megyéspüspök és Jorge Roza de Oliveira portugál nagykövet köszöntötte az egybegyűlteket.
A tárlat ünnepélyes megnyitása előtt Veres András megyéspüspök, Jorge Roza de Oliveira portugál nagykövet és Habsburg György császári és királyi főherceg, a Magyar Olimpiai Bizottság nagykövete közösen koszorút helyezett el a Nagyboldogasszony-székesegyház déli oldalán található IV. Károly és az I. világháborúban általa vezetett katonák hősies helytállásának emléket állító domborműnél.
A FIAT VOLUNTAS TUA – Boldog IV. Károly és családja Madeirán című időszaki kiállítás kurátora Várkonyi Borbála. A kurátor köszöntőjében elmondta, hogy a tárlat megnyitására márciusban került volna sor, azonban a pandémiás helyzet erre nem adott előbb lehetőséget.
A tárlat emlékfotográfiákon keresztül mutatja be az utolsó magyar uralkodónak és családjának kiemelve az 1921 és 1922 közötti időszakát, valamint a király halála utáni évekből is látható néhány szép momentum. A fotókiállítás anyagát az AICEP Portugál Nagykövetség Kereskedelmi Képviselete biztosította, Manuel de Olim Perestrello portugál fényképész alkotásaiból.
A kiállítás különböző technikai megoldásokat használ fel. A homokfóliára nyomtatott korabeli képek víztiszta plexire ragasztottak. A hordozók kiválasztásánál elsődleges szempontként szerepelt az anyag minősége, könnyedsége, valamint a képek légiességének hangsúlyozása – árulta el Várkonyi Borbála. A fekete-fehér, monokróm fényképek homokfútt hordozófelületre való nyomtatása lehetővé teszi a fény-árnyék kontrasztok kiemelését, ezáltal a képeken láttatott események belső tartalmának hangsúlyozását. A leegyszerűsített esztétikai megjelenítés a kiállítás tematikájához igazodva az utolsó magyar uralkodó hányattatott sorsát mutatja be. Azt a lecsupaszítottságot érzékelteti, amelyet a királyi pár a madeirai hónapok során fizikai és lelki értelemben tapasztalt: életkörülményeik leegyszerűsödését, a nélkülözést, a hazától, családtagoktól való távolságot és hiányt. Ezt a hiányt érzékeltetheti tehát a kiállítás formai egyszerűsége, letisztultsága, a fotók megvilágításának hangsúlyos szerepe.
A kiállított képek tematikus és időrendi egységben mutatják be a száműzetést, a Madeira szigetére történő megérkezést és az utolsó Habsburg-házi uralkodó temetését. A fotográfiák az időrendiség mellett egyfajta lelki út bemutatására is törekszenek. Az első teremben a Madeirára való megérkezés pillanatait rögzítő fotósorozatok láthatók. A terem közepén kialakított „quadruplet”-et végigjárva, a királyi pár érkezését, a szigeten töltött életük egy-egy pillanatát, második otthonuk, a Quinta do Monte-i villa kertjét és enteriőrjét, illetve a királyi gyermekek érkezését lehet megtekinteni. A külső falíven a király temetését, mint egyetlen szekvenciát követhetjük végig, amely sajátos hangsúlyt kap a második teremben kiállított installációnak köszönhetően. Itt a terem közepére állított létra, és annak fokaira erősített egy-egy fotó mutatja be a király ravatalát, majd legfelül a római Szent Péter téren a boldoggá avatást. A terem falain, körben, Kányádi Sándor Mikor szülőföldje határát megpillantja című verse olvasható. A háttérben Arvo Pärt észt zeneszerző Da pacem Domine című kórusműve hallható, reflektálva Boldog IV. Károly béketörekvéseire.
Boldog IV. Károly alakjában egy olyan ember képe rajzolódik ki előttünk, akit megfosztottak rangjától, címeitől, akit legközelebbi emberei árultak el, annak ellenére, hogy a békéért tett lépései elévülhetetlen érdemet jelenthettek volna a világ számára. Az utolsó magyar uralkodó személye mellett kiemelendő felesége, Zita királynő. Hűségesen, csendben kíséri férjét és gyermekeiket a száműzetésbe, aki társa halálát követően élete végéig viselte a gyászruhát.
A kiállítási koncepció egyik nagyon lényeges eleme a második teremben elhelyezett létra. Egyszerűségével, lecsupaszítottságával, megviseltségével nemcsak esztétikai értékkel bír, hanem mint irodalmi, kulturális toposz nyer értelmet: a földet az éggel összekötő elem, amely az Ószövetségen és a misztikus szerzők írásain át a népmesei hagyományig kifejezi az isteni dimenzióval való kapcsolatteremtés vágyát és lehetőségét, ugyanakkor a szenvedések fokaira tett utalásként is értelmezhető. Kányádi Sándor verse e különös kontextusba helyezve pedig megfordítja a haza értelmezésének hagyományos lehetőségét: a kiállítás éppen arra tesz kísérletet, hogy az anyaföldet, a hazát és a gyökereket állítsa új fénytörésbe.
Veres András megyéspüspök köszöntő gondolataiban kifejezte, hogy a kiállítás egy uralkodói életmű összefoglalása. A püspök atya hangsúlyozta, hogy Boldog IV. Károly példaként állhat előttünk az életszentségre törekvésben, hiszen átélve az uralkodói terheket, népes számú családját száműzetésében is az életszentség útján igyekezett vezetni.
Boldog IV. Károly száműzetésének rövid hónapjai alatt a legnagyobb kedvességet és nagylelkűséget mutatta a Madeirán élők iránt, akik tisztelték őt, és nagy számban voltak jelen a király temetésén – emelte ki Jorge Roza de Oliveira Portugália nagykövete. A portugál nagykövet beszédében felidézte a funchali püspök szavait, melyeket nem sokkal az uralkodó halála után mondott: „Senki sem járult hozzá a hit táplálásához egyházmegyémben olyannyira, mint a császár egész betegségében, szenvedésében és halálában.” Boldog IV. Károly sírját azóta is a világ legszebbnek tartott Madeira-virágai díszítik. A tiszteletére emelt szobrot sok látogató, köztük sokan Magyarországról évente felkeresik.
A kiállítást Dr. Reisner Ferenc általános püspök helynök, a Brenner János Hittudományi Főiskola és Papnevelő Intézet rektora nyitotta meg. A rektor úr megnyitó beszédében kitért saját "személyes" találkozásaira az uralkodóval, illetve kiemelte a király tiszta, igaz emberi mivoltát, az Oltáriszentséggel való hű kapcsolatát.
Habsburg György főherceg a zárszó jogán elmondta, hogy a száműzetés nehézségei ellenére a család Madeirán tudott igazán együtt lenni. A szigeten töltött időszak az egész család lelki épülését szolgálta.
Az eseményen közreműködött Györe Nóra, a Győri Filharmonikus Zenekar koncertmestere.
A tárlat megtekinthető a Triangulum Galériában (Gutenberg tér 2.) november 15-ig csütörtöktől péntekig 10-től 18 óráig.
Szöveg: Várkonyi Borbála / Győri Egyházmegye Sajtóiroda
Fotó: Ács Tamás